Thursday, June 5, 2008

Apa itu GIS?



Apa itu GIS? GIS adalah Geographic Information System atau dalam Bahasa Malaysia adalah Sistem Maklumat Geografi...mana2 jabatan & agensi berlumba-lumba untuk mengetahui keupayaan, cara gune GIS ni dan membeli perisian GIS ni utk diaplikasikan di tempat kerja mereka...tp apa tu GIS? Untuk tidak memeningkan kepala diterangkan sikit mengenai GIS ni..GIS adalah satu sistem komputer yang berkeupayaan menerima (input), menyimpan (store), mengeluarkan (retrieve), menganalisa (analyse) serta memaparkan (display) kembali data reruang (spatial). Bermakna GIS ini adalah satu sistem perkomputeran di mana ia ade komponen-komponen untuk menyokong sistem ini. Komponen-komponen GIS adalah terdiri daripada 1) Personel 2) Perisian 3) Perkakasan 4) Data 5) Kaedah.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai GIS ni korang bleh lawat laman web www.malaysiagis.com xpun search je GIS dengan sekelip mata keluarlah info mengenainya. paling bagus skali korang lawat laman web www.instun.gov.my dan lepastu join kursus GIS di INSTUN. Yang bestnyer otai GIS (MaCGDI) dijemput untuk mengajar subjek ni. Kebanyakan jabatan seperti JUPEM, MacGDI, JPBD, JPPH, PBT & byk lg menggunakan GIS ni.Mase aku blaja dulu, tajuk tesis aku adalah analisis aksessibiliti perkhidmatan bas di Shah Alam. Mase tu tahun 2005. Aku gune perisian ArcView 3.2.Tp skang dah Version 9.2..dah banyak upgred function dlm tu. Keupayaan GIS yang dapat aku tunjuk mase tu adalah 1) Kawasan yang tidak mendapat perkhidmatan bus (melalui konsep buffering) 2) Bustop yang tidak digunakan 3) Jalan alternative sekiranya jalan jam (konsep shortest path) ape lagi ye..aku pun dah luper..tp byk lagi keupayaan GIS ni dan yang paling aku suke adalah paparan yang menarik dan user friendly untuk pengguna2 baru.

2 comments:

Abbas said...

A'kum. Dulu, pendedahan kepada GIS sumber terbuka di Malaysia amat kurang, maka, orang digalakkan menggunapakai proprietari GIS. Pada 2009, open source Quantum GIS diperkenalkan pada MyGOSSCON anjuran MAMPU dan pada 2010 dalam NGIS anjuran NRE oleh JPBD. Dari latihan-latihan QGIS yang kami beri kepada pengguna GIS baru serta pengguna GIS proprietari 'hardcore', maklumbalas yang kerap diberi adalah QGIS amat mesra pengguna dan mudah difahami. Memandangkan dianya percuma, ini bermakna QGIS amat sesuai untuk pelajar muatturunkannya dan bagi agensi-agensi teknikal mau pun dalam atau luar Kerajaan, elemen cost-saving adalah banyak dan tidak boleh dinafikan. Bagi mereka yang menentangkan QGIS, saya selalu berkata "Cuba dulu, kalau OK, buat apa nak beli perisian GIS? Kalau kerja yang nak buat tu tak dapat dilaksanakan oleh QGIS ataupun gabungan QGIS-GRASS GIS, maka, logiklah kita baru beli perisian GIS proprietari. Setuju tak?

jiejah said...

Saya bersetuju dan tidak mahu komen panjang kerana saya dah lama berhasrat untuk menjemput en Abbas datang ke INSTUN untuk memperkenalkan QGIS ini. Tahun ini tidak dapat dilaksanakan kerana kekangan masa. Saya berharap tahun depan perancangan ini akan terlaksana.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TARIKH HARI INI

Myspace Calendars, Nature Calendars at WishAFriend.com
Daisypath - Personal pictureDaisypath width