Wednesday, August 5, 2009

Tips Temuduga

Hari ni aku amik cuti..teman hubby interview kat Putrajaya..Awal gak kami bertolak..sebab surat panggilan temuduga ade dok kat Shah Alam pada akak ipar aku..Jadi, kami turun Shah Alam dulu..

Nasib baik sampai Parcel C (tempat nak interview) awal ckit..Dapatlah hubby memerut dan melepaskan segala guruh gemuruh yang ada dalam badan..hehehe.Sampai2 je tingkat 6 bangunan SPA orang dah ramai..ada yang parents (macam aku gak dulu2) temankan, kakak, abang..mcm kami, isteri temankan suami..hehehe...Banyak jawatan yang ditemuduga hari ni..ada geng2 ustaz + doktor + jururawat + dll..masing2 dengan gelagat tersendiri..ada yang sempoi, smart, cuak, selamber, gelabah, berlagak..hubby pulak macam cuak jer muka dia..kalau dia sorang2 tak taulah dia punya gelabah macamana..nasib baik aku temankan..bagi dia cool sikit.

Kat sini aku nak bagi tips sikit kalu tak nak gelabah dan sesi interview tu jadi best. Seminggu sebelum pergi interview tu kenalah prepare:-

1) Cuci siap2 gambar berukuran pasport
2) Susun dokumen2 original seperti result peperiksaan/transkrip dalam fail (clear holder)
ikut susunan dari sekolah rendah ke peringkat tertinggi kemudian diikuti dengan sijil2
berkaitan.
3) Print out resume terkini (ringkas & padat)
4) photostat dokumen & sijil (telah disahkan)
5) Carilah maklumat berkaitan tentang jawatan yang ditawarkan, diskripsi tugas, tangga gaji, dll.
6) Bawa thesis (standby je)
7) Baca info2 terkini @ isu2 semasa ( nama2 menteri, rukun negara, dll)
8) Biasanya 1st interviewer akan tanya mengenai latarbelakang dan minta ceritakan dalam
Bahasa Inggeris (standby jelah berlatih cakap dengan kawan @ siapa2 saja)
9) 2nd interviewer pula akan tanya berkaitan dengan bidang kita (prepare info dlm bidang
sendiri)

Jadi, bila prepare semua ni, insya'Allah sedikit sebanyak akan menjadikan kita tenang dalam ruangan menunggu untuk di temuduga :)

Muka hubby yang tengah cuak menunggu giliran

Keadaan ruang menunggu di tempat temuduga Tingkat 6

Selesai temuduga aku nampak keceriaan di wajah hubby..Nampaknya dia berpuas hati dengan sesi interview tadi..alhamdulillah..aku tak naklah bagi harapan yang tinggi takut kalau tak berjaya nanti hubby frust..cuma kena teruskan berdoa kepadaNya agar sentiasa dilimpahkan rahmat & rezeki..Tapi kalau dapat..mungkin hidup aku akan berubah episod..hehehe..

Kami sempat jalan2 di Alamanda untuk brunch (breakfast + lunch) dan membeli sesuatu yang cukup menyelerakan.

Kami makan ayam goreng McD..nyum!nyum!

Donut dari BIG APPLE yang colourful.....cedapnye..

Kalau dulu orang kata ramai yang lepas interview SPA ni sebab ada kabel. ya ka?? Sebelum join gomen dulu aku terpercaya sikit fakta tersebut. Tapi bila aku dah mengalaminya sendiri barulah aku tahu yang fakta itu digunakan oleh orang2 yang yang gagal interview dan mungkin tidak dapat menerima kenyataan mereka tidak berjaya.

Ada juga cakap2 yang mengatakan 60% markah dari 1st interviewer & 40% dari 2nd interviewer.. Jadi, pandailah2 tackle hati 1st interviewer tu..Betul @ tak aku pun tak tau % pemarkahan ni. Yang penting semasa sesi interview tu percakapan hendaklah jelas, terang, meyakinkan & tidak teragak2. Kalau banyak info yang kita tahu lagilah interviewer suka (asalkan x over). Kalau boleh selitkan sedikit humor (mengelakkan suasana jadi tegang & kita rasa stress).

Hakikatnya..semua itu bergantung pada rezeki & nasib seseorang itu..doa + usaha + ikhtiar + tawakal jangan dilupakan...Dan yang paling penting qada' & qadar itu telah ditentukan olehNya..Dapat @ tidak dapat sesuatu yang kita inginkan itu terselit suatu hikmah di sebaliknya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TARIKH HARI INI

Myspace Calendars, Nature Calendars at WishAFriend.com
Daisypath - Personal pictureDaisypath width