Tuesday, January 26, 2010

Saya dah nak jadi ibu...ibu 2 be...

Hari ini aku sarapan roti bersama Daisy marjerin & gula…munum air susu Anmum..hari-hari asyik sarapan nasi lemak Kak Mah pun bosan jugak..sesekali pekena roti pun terasa sangat best..Asalkan perutku kenyang dan baby dapat makanan yg berkhasiat..Pukul 11 nanti pasti aku akan terasa lapar lagi..tp aku tak risau sebab aku bw stok makanan..hehehe..
Semenjak mengandung ini mcm2 aku rasa dengan diri aku ni..maklumlah perubahan hormon dalam diri..kandungan pun dah masuk 5 bulan 4 hari..dan perutku pun sudah membesar..hohoho..kadang2 terasa gak denyut2 di perutku..itu menandakan pergerakan baby bermula..huhuhuhu..


Tapi..yang buat aku risau sekarang ialah paras hemoglobin aku rendah (Hb). Paras normal sepatutnya 11.0..tapi dah 2 kali aku check still 10.8..Doktor dah pesan kalau kagi sekali check di bawah paras normal kena masuk hospital..tembah darah..alamak!!aku tak nak..masuk hospital..habis kerja2 kat opis aku nanti..lebih tak best bile kena cucuk2 ni..tak mau!!! Satu lagi masalah berat aku naik mendadak..dari 53.5kg ke 55.5kg dalam masa selang 2 minggu..yang ini aku tak risau sangat..mmg aku sangat berselera dgn makanan sejak akhir2 ini..semuanya hendak makan..tapi still bleh control lg…aku mmg bukan penggemar sayur2an..patutlah darah rendah..huhuhu..tapi nak buat mcmane, sayur tu xsedap..hehehe..lagi2 kalu tergigit taugeh @ sengkuang..mau berair mata aku di buatnya..sayur yang aku boleh makan macam kangkung, bayam, kobis..itupun kalau die telah dimasak dengan perencah yang best sehingga tak rase kmenntahan sayur tu lagi..tapi aku cover balik dengan banyak makan buah..yang menjadi masalahnya pulak buah yang boleh bg tambahd darah susah nak cari kat tg Malim ni -->epal hijau & delima..peliklah..sebelum ni macam banyak..ader masalah ke dengan pengeluaran buah2an ni?? Seluruh Tg malim dah aku cari termasuk Pasar Malam Sabtu..Cuma Pasar TF aku tak pergi lagi..tapi nak order jus epal pun xde..musykil jugak nih..Ape yang boleh aku buat sekarang ni adalah makan pil ajelah + nasi lemak kerang Kak Mah (kerang pun aku tak suke ) + buah2an limau n epal merah…soya pun aku minum tp kadang2…


Hmm..inilah dugaan sewaktu aku mengandung..seronok memang seronok tengok perubahan perut yang semakin membesar..paling best tgk baby masa scan..nampak kepala dia..jantung dia bergerak..tulang belakang dia..best sangat!! Nak buat scan 3Dlah..tp dalam perancangan lagi…Semalam aku dah bli baju mengandung..yang sebelum ni aku pakai baju pemberian mak saudara..Baju2 kurung dah banyak tak muat dan xselesa..tapi xbanyak pilihan sangat..Nak ajak abg (suamiku) pergi Juscolah..mesti baju2 kat sana lagi cantik2..harap2 murahlah..
Tinggal 4 bulan je lagi..dan mungkin peristiwa2 lain pula yang akan aku alami..stretch mark belum berlaku lagi pada perutku..itupun kena bersedia juga utk beli krim takut berparut..dah nak dekat mesti lebih mencabar..


Ya Allah kuatkanlah dan tabahkanlah hatiku dalam mengarungi semuanya ini…
Ya Allah peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan Mu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.

Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperut ku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu.

Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal.

Ya Allah panjangkanlah umurnya sihatkanlah badannya, dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam". Amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TARIKH HARI INI

Myspace Calendars, Nature Calendars at WishAFriend.com
Daisypath - Personal pictureDaisypath width