Wednesday, February 23, 2011

Kelahiran Anak Pertama : Episod 3

25.5.2010 : Selasa

1st time bersama baby sangat mengujakan..perasaan takut + gembira + risau bercampur baur..almaklumlah nak jaga baby yang masih kecil..apa aku nak buat kalau dia nangis? berak? aku tak tenang memikirkan tu semua..badan dan tulang masih lembut..aku try ajak adik teman..tapi nurse tak bagi..dia nak ibu berdikari jaga baby..aduhai..aku dah lah tak larat dengan sakit luka jahitan tu..nak naik katil..turun katil..angkat baby..semuanya memerlukan pergerakan yang menyebabkan rasa ngilu..sakitnya..lepas ni kalau bersalin lagi harap-harap tak teruk macam ni lagi..(ada lagi rasa teringin nak bersalin..hehehe)

Dalam pukul 8.00am kot..aku pun dah lupa..pelatih-pelatih nurse akan ambil baby untuk mandikan..dan pagi tu juga irsyad kena ambil darah untuk memastikan ada kuning atau tak..sebelum itu, salah seorang pelatih ada bagitau kalau ibu berdarah O, maybe baby kena jaundis (sakit kuning) kebarangkaliannya tinggi..alamak!!! aku berdarah O..tak boleh balik rumah la jawabnya hari ni..
Sementara menunggu irsyad mandi dan menunggu result darahnya, aku cepat-cepat ke toilet membersihkan diri..semasa di hospital..aku sering lapar dan haus..bekalan minuman yang aku bawa hanyalah air anmum..memang nikmat masa tu minum air anmum panas-panas..muka aku ajelah yang selalu minta air panas dari nurse setiap pagi..hehehe..aku tak pasti pukul berapa dapat result yang memang Irsyad ada jaundis..dia dipindahkan ke wad lain dan duduk di bawah inkubator (dibawah cahaya lampu biru)..terpaksalah aku berulang alik ke wad irsyad yang bagi aku jauh nak berulang alik untuk menyusukannya..Aku lupa nak cerita yang akak sebelah katil aku pun anak dia ada jaundis dan dalam wad yang sama dengan Irsyad.

Jadi, tengahari tu Irsyad di bawa oleh pelatih ke wad 12 kalau aku tak silap..di mana baby yang jaundis diletakkan dalam inkubator di situ..sebelahnya pula inkubator baby yang dilahirkan tak cukup bulan (pramatang)...kecil sangat..Subhanallah..lagi rumit menjaga baby pramatang ni..sangat sensitif..Dalam sebelah petang aku pergi melawat Irsyad untuk menyusukannya..dia diam aje kat dalam tu..kejap-kejap menguit-nguit..paling takut bila cermin matanya tu tanggal..bila hampir tertanggal, aku betul-betulkan..nampak cute je irsyad..ada pelatih kat situ ingatkan Irsyad anak mamak..hehehe..sebab banyak bulu..memang banyak bulu pun Irsyad..lambut pun nampak lebat..hehehe..
Kesian tgk irsyad dengan hanya memakai pampers dia dijemur dibawah cahaya lampu biru tu..aku mengharapkan bacaan jaundisnya menurunla besok..boleh cepat balik rumah.. kelihatan tali pusatnya pun jadi kering..mungkin panas dan kering duduk bawah cahaya lampu biru tu. Tak lama aku di situ sebab Irsyad tidur aje..so aku pun balik ke bilik semula..

Keadaan Irsyad di bawah inkubator

Kemudian, sebelah malam aku pergi lagi..kesian bila teringatkan Irsyad mesti lapar nak menyusu..Suka sangat bila lihat die menyusu..tapi tak lama dia mudah tidur..agak lewat, nurse di situ suruh aku balik ke bilik dan rehat..aku pun baliklah dan tidur sangat nyenyak malam tu..Sehinggakan keesokan harinya aku bangun lewat..huhu..

Kita sambung Episod 4..Bagi yang belum baca Episod 1 dan Episod 2, sila klik pada perkataan yang berwarna tu..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TARIKH HARI INI

Myspace Calendars, Nature Calendars at WishAFriend.com
Daisypath - Personal pictureDaisypath width