Tuesday, March 13, 2012

Kenangan di MMHE

MMHE = Malaysia Marine & Heavy Engineering...(dulu anak syarikat MISC)


Tempoh Kerja = Dec 2006 hingga Dec 2007




Teringat masa kerja di MMHE dulu...lokasi di Pasir Gudang..dulu sewa rumah di Kota Masai, Jalan Pulasan...jauh gak nak pergi kerja..duit minyak kereta habis beratus gaklah seminggu...




Aku apply kerja di sini sebab dengar cerita gaji sini ok, lepas tu ada jaminan..almaklumlah anak syarikat MISC..MISC pulak anak syarikat Petronas...nasib baik ada member aku yang dah ada kerja di sini..tapi dia kontrak..tak dapat tetap sebab interview tak lepas, jadi dia apply under agent..dia ada bagi hint2 interview..semua in English..lama jugaklah sbb ada 3 peringkat..kena buat esei sikit, soalan2 mnyelesaikan masalah...etc..




Aku bajet dulu kerja sini buatlah bidang kerja aku...tapi sini major work dia kerja2 civil...aku pun xtahu macamane aku boleh lepas dapat tetap kerja sini...masuklah Dividion TSD..bahagian yg sangat sibuk rupanya..sebab handle kerja-kerja maintenance & logistik kalau ada apa2 event..masa minggu suaikenal seminggu masuk MMHE dulu terkejut gak aku dapat baju suit biru, safety boot, google, safety helmet, safety belt & earplug...(dalam hati aku mmg kena pakai ke ni?)..rupanya duduk TSD (Technical Services Division) ni mmg itulah pakaian aku hari2...selama setahun aku kerja di situ, hanya sekali je aku pakai baju kurung....itupun sebab ada presentation masa Training English..yang lain2 semua baju biru tu yang aku pakai..banyak pasanglah gaklah aku ada...senang pun senang sebang just iron tudung je nk pergi kerja..memang tak boleh nak ayu gaklah dulu...tapi ada gak orang minat..ekekeke..:p

Mula-masuk memang jakunlah..sebab tengok sekeliling kapal besar2..paling xbest bila ada kapal baru masuk n mendarat di landberth..bau busuk yang amat...banyak cengkerang2 kat bawah kapal tu...

aku pun dah lupa masa ni tengah buat inspection rasanya..kalau tak silap sebulan sekali TSD kena buat inspection..rotate group kena buat lokasi berlainan tempat...cek kebersihan, miantenance etc...masa ni group aku kena inspect crane..aku pun dah lupa nama crane ni..kalau dulu semua crane tau nama..huhuhu..

bangga gitu dapat bergambar atas crane..inilah aku..tiada keayuan dulu..


dok kerja sini mula2 muka memang habis...sebab habuk sekeliling..mula masuk aku kena panau..kesian betul time tu..bercapuk2 muka aku..sampai ada sorang staf india division lain dia suggest ubat panau yang beli di kedai india & siap belikan untuk aku...lupa pulak nama dia..mr....lupalah..



nasib baiklah housemate aku suggest pakai natasya..kembali jelita jap muka ku..hehehe



safety helmet tu kalau ada 2 line maksudnya eksekutifla...kalau 1 line tu bawah eksekutif..tapi gaji banyak gak...


ape cerita la encik berdua ni..ada lagi x kat MMHE tu...




dapatlah aku try macamane handle crane ni...gayat gak...bawa kekiri..ke kanan..tarik ke atas..ke bawah...fuhhh gayat..


kalau buat lawatan site kenalah pakai google ni..kalau x sia2 mata masuk habuk..


apa dipinggang tu?itulah safety belt...kalau nak pergi panjat memanjat wajib ada...



inilah antara sahabat2 di TSD dulu...


aku..tiba2 lupa nama dia ni..Hanan..Nanthini...Hafizah....(aku & hafizah dah tak kerja di sini lagi)



pernah gaklah aku menangis kerja di sini...tension woo..sebab orang selalu kejar..kejap nak buat renovation..tambah itu ini...syiling bocor...pernah gak gaduh dengan kontraktor...last2..apply SPA..alhamdulillah lepas tu kerja di INSTUN..

apapun banyak gak kenangan manis di sini...jarang2 org dapat meeting dgn GM2 tp bos aku merangkap GM selalu bawa aku meeting dengan GM2..dan SGMO pun kenal aku..chewah..tapi dengar cerita SGMO pun dah keluar...

gambar2 masa kerja disana banyak dah xde..tinggal ini ajer..gambar2 masa barbeque dengan geng2 TSD..dengan member satu batch...masing2 dah beranak pinak..ada masa nanti bolehla jumpa lagi..sejak aku berhenti kerja MMHE aku xpernah ke Pasir Gudang lagi...13.12.2007 last kaki aku meninggalkan Pasir Gudang dan sampai sekarang aku belum lagi ke sana....

Sekarang pun MMHE dah lain..young engineer yg berminat dalam kerja2 baik pulih kapal, construction applylah lepas habis belajar..gaji kat sini basic pun sekarang dah RM3000 above..ada elaun..OT..medical semua ada...

2 comments:

Ummi Mahmood said...

kuat jugak kawan aku ni koje mcm ni...

khoiri muhammad said...

salam kak, nak tanya..saya 3rd year ukm engineering.macam mana nak applu untuk intern kat mmhe? lagi satu,macam mana nak apply guna agent? trima kasih =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TARIKH HARI INI

Myspace Calendars, Nature Calendars at WishAFriend.com
Daisypath - Personal pictureDaisypath width