Tuesday, April 24, 2012

Alkisah 16.4.2012

16.4.2012 : isnin pagi...aku cuti..sebab nak menghantar suami aku yang balik bercuti dari 11.4.2012...puasla juga dia dapat bermain dengan irsyad balik kali ni...bila tiba masa nak blk pagi isnin tu irsyad tengok kami dah bersiap2 jadi terus dia kata " alan..alan"  (jalan..jalan) dan terus naik kereta..kami kena bertolak awal sebab flight en abg pukul 12.45am..kena ada sane sejam awal..jadi pukul 8am lagi kami dah bersiap...memang tak plan nak bawa dia balik sekali..dengan keadaan dia yang belum mandi dan berlari-lari ikut ayahnya masuk ke kereta..abah aku kata bawa jalan "seround"..tiba2 aku rasa sebak tengok irsyad macam tu..dah siap2 masuk dalam kereta tapi padahal nak kena tinggal...



tiba2 terus terpacul keluar dari mulut aku, " kite bawa jelah irsyad bah",...abah aku cakap "boleh ke ni?", "larat ke nak jaga",.."mabuk lagi tak?".."cuba tanya mak"...aku terus tanya mak..."mak..kite bw irsyad sekali eh?".."eh kau ni..boleh ke?"..."bolehla mak..."..."dah tak mabuk lagi"...dan dan aku cakap tak mabuk dah..tapi aku memang rasa macam dah ok..kalau ikut mengandung yang dulu pun masuk minggu ke 14 dah xde mabuk...



last2 abah aku cakap bawalah..jaga baik2...macam2 pesanan dia bagi..mak aku pun macam berat je nak bagi ikut..."aku terasa macam gembira jap tapi risau gak..sebab nanti aku drive sorang bersama irsyad"jauh pulak tu..boleh ke ni...en abg aku pun terkejut dengan keputusan aku nak bawa irsyad sekali.."awak boleh ke ni?"..tapi dia tak lemahkan semangat aku..dia ok jer sbb tengok aku macam gembira..maka berkemaslah kami dengan pantas baju2 & barang2 irsyad..mandikan dia...lewat jugalah baru kami bergerak..nampak mata abah aku dah merah..kesian dia..lepas kereta kami bergerak nampak dia kesat mata dia dengan baju.. :(





tata ayah...masa hantar ayah kat LCCT..menarik2 tangan aku ajak merayau2..bukan boleh dok setempat..

Lepas hantar ayah tibalah episode berdebar aku..tapi buat2 cool..aku harap2 dia tidur sebab mmg dah terlebih waktu dia tidur...aku buatkan dia susu & bentangkan toto & bantal kat belakang...baru aku mula gerak balik tanjung malim...mula2 dia dok sebelah aku...tak lama lepas tu dia nak duduk belakang & terus baring..lepas tu cak, "tutu..tutu.."aku terus pass susu pada irsyad kat belakang...tiba aku tengok dari cermin statik je dia baring n aku panggil2 nama dia..diam jer...lepas ambil tiket tol KLIA aku berhenti tepi jap..dah tidur rupanya...patutlah diam jer..tenang sikit aku nak drive...sampai tg malim dekat sejam lebih gaklah..aku singgah Yat Fong minimarket jap beli barang2 rumah...time tulah irsyad baru bangun...terpisat2...
lega rasanya dah sampai tanjung malim...

Lepas tu terus pulang ke rumah...aku mandikan irsyad..bersihkan diri..& makan bekalan yang mak masak...dan bawa irsyad ke taska...untuk menyesuaikan diri..cuak gak sebba dia tak dah lama tinggal bebas di kampung...tiba2 dok taska..sian gak kat dia...takpelah irsyad..lama2 nanti mmg macam ni gak irsyad kena tinggal...hujan lebat betul masa tu...kebetulan masa nak on dway blk tg malim kawan aku (Faizah gak nama dia) dulu kerja di INSTUN nak singgah rumah..kelam kabut gak masa tu..dengan rumah bersepah..aku sempat beli nugget & fries je untuk tetamu..huhuhu..kiranya 1st time nak menggoreng selepas mabuk..bolehla kot rasanya...



malu2 tapi mahu...dah dok taska dah irsyad...


kawan2 kat taska...

Balik je dari taska Faizah bersama suami & anaknya pun sampai....cepat2 aku panaskan kuali & buat air...besar dah anak dia..baru ni nampak..nak 5 bulan dah..banyak ikut muka maknya..tapi tombam ikut ayahnya...apepun sorilah Faizah n suami kalau layanan tak berkualiti n sedikit kalut..almaklumlah baru sampai dr kampung..dengan eksited 1st time bw anak n nak dok taska sok...paling malang takde lektrik tak berapa lama lepas dia datang..rupanya bukan semuanya takde elektrik..hanya beberapa rumah jer..kenapalah rumah aku yang kena...huhuhu...tenaga elektrik tak sampai...dah kami bergelap sebab hujan lebat time tu...nasib baik jiran aku en Zool bagi lilin..dapatlah cahaya sikit dengan bukak pintu besar2 bagi cahaya lampu corridor masuk..

Lepas maghrib baru Faizah & suaminya pulang ke Melaka..mereka dari kg Bagan Serai..so menyinggahlah rumah aku sekejap..sebelum2 ni memang nak datang tapi selalu aku takde..maaflah tetamu ku itu..makan dalam gelap..toilet bergelap..solat dalam bergelap..lepas mereka pulang..tinggal aku berdua dengan irsyad..nasib baik ada anak en Zool datang bermain2 dengan irsyad..terhibur sikit ada kawan..dalam pukul 9mlm irsyad dah tertidur..kesian..mengantuk sangat agaknya...aku nak start mengemas gelap lagi..duduklah diam & kemas apa2 yang patut..alhamdulillah dalam pukul 10mlm barulah elektrik ada semula seperti sediakala...mulalah aku berkemas perkakasan irsyad untuk ke taska dengan eksited...iron siap2 baju untuk kerja esoknya supaya tak kelam kabut..dan macam2 lagi...fuh..memang sungguh letih sangat seharian macam2 berlaku..gembira..suka...duka..eksited..cuak..

apapun semuanya dah settle..irsyad kini dah pun masuk minggu kedua di taska..tinggal dengan aku kini...setakat ni kalau nak pergi taska ok jer..bila dah sampai depan pintu taska mulalah tarik2 aku supaya terus jalan..kalau berdukung tu dia peluk kuat2...kejap je mencemik..bila dah masuk aku tengok ok je dia duduk..harap2 irsyad dapat menyesesuaikan diri di taska,,tiap2 hari aku berdoa agar pengasuh2 di taska menjaga anakku & anak2 rakan2 sekerjaku dengan baik...amin...

2 comments:

Vivacious O'light said...

siapa pengusaha taska INSTUN ni? kak izan dari taska alwahidah kat proton city ke?

jiejah said...

nama dia kak ana..die ada taska di slim river..taska ellyna..sama ke dengan taska psas?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TARIKH HARI INI

Myspace Calendars, Nature Calendars at WishAFriend.com
Daisypath - Personal pictureDaisypath width